År 2016 så blev LinkedIn en del av Microsoft och det var helt klart något som sedan har påverkat båda företagens framtid. På ProgramvaruKungen ska vi ta en titt på hur integrationen av LinkedIn med Microsoft-produkter som Outlook och Office har inneburit fördelar både för privatpersoner och företag.
LinkedIn blev en del av Microsoft-familjen
LinkedIn hade etablerat sig väl som ett socialt nätverk för professionella användare och de hade en unik ställning då Microsoft kom med sitt bud. Då företaget blev en del av Microsoft-familjen efter miljardförvärvet 2016 så gav det nya möjligheter till integration med Microsoft omfattande verktygssvit.
Fördelar för enskilda användare
För privatpersoner som använder sig av Officeprogram så har integrationen av LinkedIn lett till viktiga fördelar. En sådan är närverksupplevelsen som blir rikare. LinkedIn fungerar med Outlook så att användare får e-post via en LinkedIn-anslutning med LinkedIn-profilen synligt i meddelandet.
På detta vis skapas ett bättre sammanhang och det är något som gynnar användarens nätverksupplevelse. Det går också att som användare på LinkedIn ansluta sina e-postkontakter direkt i det sociala nätverket utan att lämna inkorgen. På så vis blir det lättare att bygga och underhålla ett professionellt nätverk.
LinkedIn Learning
LinkedIn Learning har integrerats med Office 365. Det har gett användare tillgång till ett mycket stort bibliotek med innehåll för utbildning från olika områden. På så vis går det att få professionellt lärande och utveckla kunskapen tack vare Microsofts förvärv.
Fördelar för företag
Om vi se på företags nytta av att LinkedIn integrerades med Microsoft produkter så finns det flera viktiga punkter att ta upp.
Det har blivit lättare för företag att rekrytera
Rekryterare som jobbar med Microsoft Dynamics 365 for Talent kan numera komma åt LinkedIns stora nätverk direkt via programmet. Det är något som gör rekryteringsprocessen mycket effektivare. På så vis kan företag snabbare hitta rätt samarbetare.
Bättre säljprocesser
När ett säljteam jobbar med Microsoft Dynamics 365 for Sales så kan de använda sig av LinkedIn Sales Navigator. Detta kan ge viktiga insikter om möjliga leads. På så vis går det att få en försäljningsprocess som blir personligare och mer genomtänkt.
Medarbetares engagemang har förbättrats
Vi kan också se att LinkedIn Learning har gett möjlighet till nya utvecklingsmöjligheter. Företag kan erbjuda sina anställda intressanta kurser och olika typer av inlärning. Det leder till ett bättre engagemang från medarbetare.
Ökad effektivitet för marknadsföringsstrategier
Det kan också vara så att integreringen av LinkedIns annonsplattform med Microsofts sökmotor Bing kan fungera som en hjälp för företag. Detta eftersom denna kombination gör det lättare att rikta annonser på ett effektivare sätt och att nå relevant målgrupp.